18 Kasım 2018 Pazar

#KARS-SELİM İLÇESİ-LALOĞLU KÖYÜ İZLENİMLERİ-10
Fotoğraflarda gördüğünüz yer,KARS'da Şeker Pancarı işletmesi.1993 yılında kurulmuş ve nasıl olduysa özelleştirmeye girmemiş bir tesis.
Bu tesis,kendi bölgesinden şeker pancarını işliyor,çevre illerden herhangi bir alım yok,bildiğim kadarıyla.
Yani,Erzurum ve çevresinde gördüğüm şeker pancarları şu anda tarlalarda çürümeye bırakıldı çünkü kar yağışı başladı.
Size bir fotoğraf karesi anlatmak istiyorum çünkü tren çok hızlı geçtiği için o kareyi fotoğraflayamamıştım ama aklımda kaldı.
Şeker Pancarı tarlası olduğunu önce anlamadım çünkü;bir öbek yığının başında bir çiftçi ayağında şalvarı,ellerini başının arasına almış,yanında eşiydi sanırım,toprağa oturmuş öylesine tarlasına bakıyordu.
Tren,biraz daha geçince daha küçük öbekleri gördüğümde şeker pancarı olduğunu anladım.
16 yıllık iktidarları boyunca,ülke yararına tek bir çivi dahi çakamamış bu hükümetin marifetidir çiftçilerimizin yaşadığı dram.
Peki,ne oldu da çiftçimizin ektiği her ürün elinde kalıyor?
Şeker Fabrikaları,Cumhuriyet'in eseridir ve sanki,kendileri bir fabrika kurmuş gibi,Cumhuriyetimizin kazanımlarını özelleştirme adı altında,peşkeş çektiler.Özelleştirilen fabrikalar,önce işçileri çıkardı,sonra da fabrikaları kapatıyor tek tek.
Şeker Pancarı üreticilerini Kahramanmaraş,Afşin ve Elbistan'ta da görmüştüm.Her yerde pancar ekiliydi.
Pancar,işletilene kadar çiftçiden alınır ve silolarda bekletilir.Böylece,çiftçi ürettiği üründen mağduriyet yaşamaz ama bu yıl,siloların çoğunu kapattılar.İşleyecek fabrikayı da kapatırsanız,ne olacak bunca üretilen şeker pancarları?
Kar yağışının altında kalan ürün,devlet de almazsa ne olacak?
Yazık değil mi çiftçimize?
Tanrı,bize öyle bir ceza verdi ki!
-Size, ATATÜRK gibi bir deha verdim,hala anlamadınız yaptıklarını;alın size bir ceza ve görün bakalım nerden,nereye geldiniz? dedi.
Erzurum'da aklımda kalan o çiftçinin hali nedir bilmiyorum?Tarlasındaki şeker öbeklerini ne yaptı bilmiyorum?
Çoluk-çocuğu ne yer,ne içer onu da bilmiyorum ama endişe ediyorum.
Kars'daki gibi çok iyi işletmelerimiz varken,tarımda bu yaşananları biri izah edebilir mi bize?
Kars yolculuğundan bir izlenimdi bu.İnsanın içi acıyor gördüklerinden.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder